فرمول مواد شوینده

وقتی صحبت از فرمولاسیون مواد شوینده می شود یعنی محتوایی آمیخته از تجربه, علم و شناخت مواد اولیه شوینده است.

مجموعه کاراندیش صنعت شیمی تجربه ای 15 ساله را در بحث مشاوره و ارائه فرمول مواد شوینده به دوش میکشد.

برای مشاوره ،آموزش و راه اندازی انواع خطوط تولید با شماره ی ( 09903202100 ) تماس بگیرید.

 فرمول های مواد شوینده که توسط مهندسین شیمی متخصص و باتجربه این شرکت به شما ارائه میشود, کاملا مورد تایید سازمان غذا و دارو و استاندارد میباشد.

فرمول های مواد شوینده که شما دریافت میکنید, کاملا از لحاظ اقتصادی و کیفیت به روز و قابل رقابت با انواع برند های بازار است.

فرمولاسیون مواد شوینده درخواستی توسط شما پس از مشاوره کامل توسط مهندس شیمی, دقیقا طبق معیار و نظر مورد تایید شما نوشته میشود.

آموزش آنلاین, آموزش حضوری, پشتیبانی بلند مدت و همچنین به روز رسانی رایگان از جمله خدمات ما به تولید کنندگانی است, که از این شرکت اقدام به تهیه فرمولاسیون تولید مواد شوینده می نمایند.

در این جا سعی داریم تا با شما از لحاظ تئوری و تجربی به بررسی فرمول مواد شوینده بپردازیم.

مواد شوینده:

به ترکیبی از سورفکتانت های (دترجنت) شیمیایی و گیاهی مختلف که دارای خاصیت پاک کنندگی و حذف آلودگی ها از روی سطوح مختلف هستند گفته میشود.

دربازار بسته به نوع کارایی, مواد شوینده مختلفی تولید و نیاز مصرف کننده را برطرف میکند. مواد شوینده ممکن است دارای اشکال مختلفی از جمله پودر, مایع غلیظ, مایع رقیق, قرص, خمیر و غیره باشد. این مواد شوینده بسته به نیاز مصرف کننده ممکن است برای پوست, مو, پارچه, سطوح یا مصارف سازمانی و صنعتی مصرف گردد.

طراحی و آنالیز فرمول مواد شوینده:

در طراحی و آنالیز فرمول مواد شوینده توسط یک متخصص فرمولاتور باید پارامترهای مختلفی مورد برسی قرار گیرد. بی شک یک فرمولاسیون مواد شوینده باکیفیت میتواند بسیار در بازار رقابت مواد شوینده به شما کمک نماید. شاید شما دستگاه و تجهیزات بسیار خوبی داشته باشید, اما مصرف کننده نتیجه کار شما ر در محصول و فرمول تولید می بیند.

بنابراین هیچ چیز به اندازه یک فرمول مواد شوینده مناسب نمیتواند به امنیت سرمایه گذاری شما کمک کند.

از مهمترین پارمترها در طراحی فرمول مواد شوینده عبارتند از:

1-استفاده از مواد اولیه قابل تامین و موجود در بازار

2-قابلیت حذف سختی های موجود در آب

3- سازگاری متناسب با محیط زیست

4- قابلیت چربی زدایی و حل شوندگی آلودگی ها

5-از لحاظ اقتصادی و رقابت کاملا مرقون به صرفه باشد

6- قابلیت انحلال آسان در آب و آبکشی مناسب

ساختار فرمول مواد شوینده

1-استفاده از سورفکتانت 2- استفاده از سازنده ها

سورفکتانت ها در فرمول مواد شوینده:

قبل از ارائه و طراحی فرمول مواد شوینده باید شناخت کاملی از سورفکتانت های مورد استفاده در دترجنت ها را داشته باشیم. در اینجا به بررسی انواع سورفکتانت مورد استفاده در فرمول مواد شوینده میپردازیم.

برای مشاوره ،آموزش و راه اندازی انواع خطوط تولید با شماره ی ( 09903202100 ) تماس بگیرید.

وقتی شما مواد اولیه وخواص آنها در فرمول مواد شوینده را به خوبی بدانید بسیار به شما کمک خواهد کرد.

به سورفکتانت هایی که دارای بار مثبت یا منفی یا هردو هستند سورفکتانت یونی گفته میشود.

سورفکتانت ها در واقع مواد شیمیایی بسیار هوشمندی هستند که دو انتهای متضاد دارند. یک سر سورفکتانت در آب و سر دیگر در چربی محلول میشود. بنابراین یک سورفکتانت می تواند در فرمول مواد شوینده به ترکیب روغن ها و آب ها (که معمولاً به صورت دو فاز است) کمک کند.

وقتی مایعی روی روغن می‌نشیند، کشش سطحی زیادی ایجاد می‌شود. سورفکتانت ها با مخلوط کردن این دو، می توانند این کشش سطحی را کاهش دهند و به شستن لکه های روغنی و مبتنی بر آب در فرمول مواد شوینده کمک کنند.

در کل چهار نوع سورفکتانت یونی وجود دارد:

آنیونیک (دارای بار منفی)

کاتیونیک (دارای بار مثبت)

آمفوتریک (دارای بار مثبت و منفی)

نانیونیک (بدون بار)

سورفکتانت (دترجنت) آنیونیک:

سورفکتانت دارای دو قسمت آب گریز و آب دوست است. به قسمت آبدوست سورفکتانت که دارای بار منفی است سورفکتانت آنیونی گفته میشود. از جمله سورفکتانت های آنیونی عبارتند از آمونیوم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات و سدیم لوریل سارکوزینات.

از سورفکتانت های آنیونی بیشتر در فرمول تولید مواد شوینده خانگی مانند, مایع لباسشویی, مایع ظرفشویی, مایع دستشویی و غیره استفاده میشود.

به عبارت دیگر میتوان گفت سورفکتانت های آنیونی پرکاربردترین ها در فرمول مواد شوینده هستند. دارای بالاترین تاثیر برای از بین بردن لکه های روغن هستند. اما باید بدانیم به عنوان قویترین سورفکتانت در فرمول مواد شوینده میتواند باعث تحریک پوستی نیز شود.

معمولا حدود 45 تا 50 درصد از بازار جهانی مبادلات مواد شیمیایی شوینده مربوط به سورفکتانت آنیونی است.

از مهمترین سورفکتانت های آنیونی پرکاربرد در فرمول مواد شوینده میتوان به نمونه های زیر اشاره کرد.

سدیم لوریل اتر سولفات ( (SLES  سدیم لورت سولفات (SLS) آمونیوم لوریل سولفات (ALS)

آمونیوم لورت سولفات (ALES)

سورفکتانت های آنیونی را می توان از طیف وسیعی از چربی ها و روغن های خام، از جمله سویا، نخل، پیه و نارگیل تولید کرد. این باعث شده تا سورفکتانت‌های آنیونی ملایم‌تری مانند «کوکوات پتاسیم» تولید شود, که باعث کاهش تحریک پوست و مصرف روغن نخل می‌شود و در عین حال پایداری اکولوژیکی را بهبود میبخشد.

سورفکتانت (دترجنت) کاتیونیک:

به قسمت آبدوست سورفکتانت که دارای بار مثبت است سورفکتانت کاتیونیک گفته میشود.

در فرمول مواد شوینده خانگی از سورفکتانت های کاتیونی کمتر استفاده میشود. سورفکتانت های کاتیونی بیشتر در فرمول تولید نرم کننده ها و ضد عفونی کننده ها یافت میشوند.

از مهمترین تاثیرات استفاده از سورفکتانت کاتیونی میتوان به از بین بردن میکرو ارگانیسم ها اشاره کرد. بنابراین سورفکتانت های کاتیونی در فرمول تولید ضد عفونی کننده میتواند بسیار مورد استفاده قرار گیرند.

از مهمترین سورفکتانت های کاتیونیک مورد استفاده در فرمول مواد شوینده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سورفکتانت آمفوتریک:

از سورفکتانت های آمفوتریک بیشتر در فرمول مواد شوینده مراقبتی از پوست و مو استفاده میشود. با توجه به اینکه سورفکتانت های آمفوتریک دارای قدرت کمتری هستند نسبت به نمونه های آنیونیک, بنابراین حساسیت کمتری ایجاد میکنند.

سور فکتانت های آمفوتریک در فرمول محصولات مراقبتی مانند شامپو ها و شستشوی بدن بسیار مورد استفاده تولید کنندگان قرار میگیرد. سورفکتانت های آمفوتریک عوامل کف کننده قوی هستند. از سورفکتانت های آمفوتریک میتوان در فرمول مواد شوینده پوست, مانند مایع دستشویی نیز استفاده کرد.

از پرکاربرد ترین سورفکتانت های آمفوتریک در فرمول مواد شوینده عبارتند از:

کوکامیدو پروپیل بتائین

سورفکتانت نانیونیک:

سورفکتانت نانیونیک دارای هیچ باری نیستند. با توجه به اینکه این مولکول دارای بار نیست. بناراین احتمال تشکیل رسوب صابون در آب سخت کمتر است. در مناطقی که دارای آب سخت است, و احتمال تشکیل کف صابون در آن کمتر است, از سورفکتانت های نانیونیک بیشتر در فرمول مواد شوینده استفاده میشود.

 از سورفکتانت های نانیونیک بیشتر در فرمول مواد شوینده, مانند مایع لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده میشود.سورفکتانت های نانیونیک بعد از سورفکتانت های آنیونیک جزو پرکاربردترین سورفکتانت ها در فرمول مواد شوینده هستند.

برای مشاوره ،آموزش و راه اندازی انواع خطوط تولید با شماره ی ( 09903202100 ) تماس بگیرید.

این دترجنت ها با اینکه نسبت به دترجنت های آنیونیک دارای تاثیر کمتری در فرمول مواد شوینده هستند, اما حساسیت پوستی کمتری دارند. معمولا در طراحی فرمول مواد شوینده سورفکتانت آنیونیک و نانیونیک را با هم ترکیب میکنند, تا پتانسیل قدرت پاک کنندگی و تحریک پذیری پوست متعادل شود.

از مهمترین سورفکتانت های نانیونیک در فرمول مواد شوینده عبارتند از:

کوکامید مونو اتانول آمین, کوکامید دی اتانول آمین, الکل چرب اتوکسیلات, اکسیدهای آمین, سولفیدها, کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید

 

———————————————————————

شرکت کاراندیش صنعت شیمی توس یک شرکت کارآفرین در ایران است که در زمینه :

و... فعالیت میکند.

شرکت کاراندیش صنعت شیمی

با گستره ای از خط تولیدهای متنوع و کسب و کارهای زودبازده که شرایط راه اندازی و سود قابل توجهی از تولید دارد.

برای افزایش رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری با حاشیه ریسک پایین و مشاوره و خدمات پس از فروش این امکان را برای تمام اقشار فراهم کرده ایم.

تا به راحتی بتوانند یک کارگاه تولیدی خانگی و یا کارگاهی ایجاد کرده و یک تولیدکننده موفق با امکان صادرات محصولات به خارج از کشور را داشته باشند.

برای سهولت و نیز سرعت بخشیدن به کار می توانید به صورت غیرحضوری نیز تمام مراحل راه اندازی و تولید از ثبت قرارداد و نیز سفارش مواد اولیه را انجام دهید.

برای دیدن جدیدترین محصولات به اینستاگرام شرکت کاراندیش بپیوندید.

————————————————————————